Alfons

Att ge hunden godis
Jag får ofta påståenden ut slängda om min hund och min träning. Varför, det vet jag inte riktigt. Skulle chansa på att det är för att de inte är vana att träna eller vara runt hundar. 
Det kan låta så här...
 
- Det är klart att hunden gör som du vill när du har en näve med godis i handen.
- Min hund skulle också klara av allt din kan om jag också matade han med godis.
- klart han gillar dig mest när han hela tiden har nosen i "godisskålen"
 
Men att lära en hund utan godis eller något som håller den motiverad kan vara svårt. För vissa hundar räcker det inte med en klapp på ryggen. Alfons är en sån hund. Han kan vara väldigt svår att motivera. Bollen är rolig men bara ibland, matte springer runt det är också roligt men bara när jag orkar springa med och godis står högt på listan och är nog den bästa belöningen. 
 
Det är väll inte konstigt att belöna hunden när den gjort rätt, eller?
 
Enligt mig ska det vara roligt för både mig som hundförare och för hunden, så om jag behöver använda godis för att uppnå det så använder jag gladerligen lite godis. Jag vet vad min hund gillar och när det behövs tillsättas. En boll kan vara bra vid agility träning med lite störningar, men om de blir för stora måste jag nog ta fram nått gott. 
 
Vart är det då jag vill komma fram till? 
Jo jag hoppas i framtiden att man kan låta varje hundförare träna sin hund som de vill (om de inte ber om hjälp förståss) och man får helt enkelt försöka lita på att de andra medmänniskorna känner sin hund lika bra som du känner din. 
Men även att göra upp en lista på belöningar av olika steg tillexempel 1-3.
 
Minna belöningar ser ut så här...
 
Självklara uppgifter som att kunna gå och lägga sig och ta det lugnt.
1. Då skulle en klapp och uppmuntrande ord räcka.
 
Uppgiter/träning med lite störning. Tex träning på baksidan.
2. Kasta boll, leka, springa skulle räcka som en belöning. Men även mindre godare godis.
 
Uppgifter eller träning med mycket störning. Tex träning på klubben med andra hundar.
3. Gott godis så som, korv, köttbullar, kycklinggodis osv.
 
Hur skulle din lista se ut?
 
Jag kommer ialla fall forsätta att använda godis vid träning för jag känner att det är det bästa för oss just nu ialla fall... 💕
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress